Floarea Darurilor

Fundația Floarea Darurilor

Prin această pagină, de unde se pot descărca gratuit cărți editate de Fundație, articole sau puncte de vedere ce ne-au fost încredințate spre a le răspândi, vrem să punem la dispoziția iubitorilor de știință, de tehnologie, de cultură, idei și perspective asupra cărora gândul merită să zăbovească.
 Matematica, științele naturii, tehnologiile moderne constituie astăzi partea majoră a culturii noastre, chiar dacă “umaniștii” nu sunt de acord cu această părere (pe care o respectăm).
   Credem, însă că, fără a neglija filologia, istoria, muzica, pictura, dansul și toate celelalte, a pune accentul pe fizică, chimie, biologie, înseamnă a ne alătura “celei mai mari aventuri pe care mintea omenească a început-o vreodată” (R. Feynman).

Cărți disponibile pentru descărcare gratuită: 2017

Paradisul Fourier – 
Liviu Jalbă, Constantin Mănoiu, Octavian Stănășilă

Varianta pdf se găsește aici

Sfera incertitudinii – 
Liviu Jalbă, Octavian Stănășilă

Varianta pdf se găsește aici

2016
Vectori, Tensori, Câmpuri – 
Liviu Jalbă, Octavian Stănășilă

Varianta pdf se găsește aici

Articole, puncte de vedere din cultura omului modern 2017

Relatare din Paradis – 
dr. ing. Liviu Jalbă, 
prof. emerit Octavian Stănășilă, 
UPB-BucureștiRelatare din Paradis – 
dr. ing. Liviu Jalbă, 
prof. emerit Octavian Stănășilă, 
UPB-București
Titlul este insolit conform DEX, paradisul este „loc de desfătare pentru oameni liberi”. Pentru noi este un pretext de abordare a trei direcții:
     a) o  clasă  de  concepte  și  rezultate care s-au dezvoltat în timp, în peste 200 de ani, începând cu 1800. Au început matematicienii (1800-1870): Laplace, Fourier, Lagrange, Poisson, Riemann, Weierstrass, Cantor. Apoi fizicienii (1870-1900): Maxwell, Hertz, Lord Kelvin, Planck și inginerii electrici, care au descoperit și inventat, după 1900, multe tehnologii ce pot fi numite generic „tehnologii Fourier” în Comunicații, Radio, TV, Holografie și, recent, tomografie, RMN, spectroscopie, optică Fourier, telefonie celulară, muzica electronică.
    b) un fir roșu în istoria ideilor majore care traversează epocile și marchează ceea ce numim Filozofia științei.
   Nu este o virtute să te lipsești de aceste idei și să aplici pseudo-dictonul: „ceea ce nu știu este neimportant!”
     Iată câteva dintre cele mai importante astfel de idei:
     – descompunerea   unei   entități   în  elemente    primare    (de    exemplu,   a semnalelor      periodice     în     armonici sinusoidale);
     – considerarea    diverselor   concepte din unghiuri  diferite de vedere  (numite reprezentări), ca resurse de dezvoltare a unui domeniu sau altul în cercetare;
     – unificarea diverselor temperamente, reprezentând       Matematica,       Fizica, Ingineria,  fiecare  fiind  invitat  (dacă nu chiar  obiectiv  constrâns!)  să  asimileze rezultatele celorlalte;
    c) comunicarea drept caracteristică a oricărei activități umane, începând cu observarea numărului imens de aplicații tehnologice impresionante, care ne-au îmbogățit viața, ne-au înfrumusețat-o și ne-au securizat-o, în lupta cu mediul tot mai ostil în care trăim.
    Învățământul are datoria să preia, desigur selectiv și întârziat, diverse achiziții în timp ale semenilor noștri. În orice caz, este inadmisibil ca seriile Fourier și transformarea Fourier să nu figureze în toate planurile curriculare ale tuturor facultăților, nu doar ale celor tehnice. Nu în ultimul rând, câteva elemente de „cancan istoric”, legate de personalitatea lui Fourier, fascinantă prin ea însăși.
      Să o luăm pe rând…”

Vezi aici articolul complet:

2016

 

Saltul de la învățământul preuniversitar la cel universitar – 
prof. emerit Octavian Stănășilă, 
UPB-București
 
„Fiecare segment al verticalei învățământului are propria finalitate. Termenul “preuniversitar” a fost ales și acceptat în mod nefericit; nefericit, deoarece cuprinde câteva segmente distincte, făcând astfel loc unor interpretări forțate: anume, ciclurile primar, gimnazial și liceal se găsesc, în mod nediscriminatoriu, pe aceeași bandă rulantă, deși au finalități diferite. Desființarea treptei a doua prin anii ”90 a fost o mare eroare care, conjugată cu batjocorirea, timp de două decenii, a BAC-ului, a permis ca întreg ciclul preuniversitar să fie parcurs practic de toți tinerii, la grămadă. S-a uitat de scop, de corectitudinea aprecierii, de cultivarea aptitudinilor sau de orientarea profesională.”
Vezi aici articolul complet: 
Câteva principii didactice – 
prof. emerit Octavian Stănășilă 
 
 
    „Până la 1800, Matematica şi Fizica erau studiate împreună, sub titlul de Filozofie naturală. Ingineria era identificată cu construcţia de drumuri şi poduri şi, abia după 1900,  s-a vorbit de Inginerie mecanică, chimică, electrică, iar după 1950, de Telecomunicaţii şi IT. Ca discipline de învăţământ sau cercetare ştiinţifică, toate acestea sunt aparent separate, dar, laolaltă cu alte discipline, au un unic scop suprem, acela de a ne ajuta să putem supravieţui ca specie, într-un mediu tot mai ostil. ”
Vezi aici articolul complet:

Contribuțiile, punctele de vedere, ideile sunt bine venite și se pot transmite folosind formularul de la